چگونه میتوانید بفهمید که هیچ المانی در لندینگ پیج شما، باعث کم شدن نرخ کلیک و از دست دادن مخاطبین نمیشود؟ پایین بودن نرخ کلیک در کمپینها هزینههای کسبوکار را بالا میبرد. در این اینفوگرافیک، درباره تست A/B، بهترین راهکار برای بهینهسازی سایت و لندینگپیج، توضیح میدهیم و ضمن مثال های عینی تست آ ب در ایمیل مارکتینگ و شبکه تبلیغاتی مدیااد راهکارهایی برای استفاده اصولی از تست A/B ارائه میدهیم.
آزمایش یا تست A/B چیست؟
تست آ ب
شاید بتوان گفت که دیجیتال مارکتینگ بدون داده معنایی ندارد و شما بعنوان یک دیجیتال مارکتر با تحلیل داده متوجه میشوید که کاربران به چه چیزی بیشتر علاقه دارند تا روی آن موضوع تمرکز کنید.
همان طور که از اسم تست A/B پیداست درواقع تست «A» و «B» یعنی قصد تست بین دو گزینه، دو لندینگ پیج، بین دو متن یا بین دو دکمه و یا بین دو رنگ داریم و میخواهیم بررسی کنیم که کدام یک از آنها بهتر عملکرد داشته است.
تست A/B در وبسایت
با تست A/B ( یا split testing) می توان دو نسخه متفاوت از یک صفحه وبسایت را با هم مقایسه و عملکرد صفحات را اندازهگیری کرد.
در تست A/B دو صفحه از سایت با اختلافهای مشخص به بازدیدکنندگان یکسان در زمان یکسان نمایش داده میشود. دو صفحه ازسایت (با نامهای A و B) با اختلافهای ظاهری به بازدیدکنندگان یکسان در زمان یکسان نمایش میدهیم، صفحهای که نرخ تبدیل به مشتری یا conversion rate بالاتری داشته باشد، برنده است.
کاربرد و مزایای تست A/B
با فعالیت تست A/B ما مخاطبانمان را بیشتر میشناسیم و امکان افزایش time on page و در مجموع افزایش time on site وجود دارد. طبعا کاربر حس بهتری داشته و احتمال فروش مسلماً افزایش مییابد.
در واقع سفر مشتری که شما برای مخاطبان تان ترسیم کردید بهینه تر خواهد شد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که تست A/B شامل صرف زمان بیشتری است و درواقع باید یک زمانی بگذرد تا شما دیتایی از کاربران داشته باشید و در لحظه نمیتوانید متوجه شوید که کاربران شما دقیقاً چه چیزی میخواهند.
مثالی از تست A/B در ایمیل مارکتینگ
تست ab در ایمیل
اگر شما قصد ایمیل مارکتینگ داشته باشید، ممکن است بین چند موضوع ایمیل دچار مشکل شده باشید.درواقع شما چند موضوع در نظر دارید و می خواهید بین آنها یک کدام را انتخاب کنید و از بین چند موضوع دو تا را انتخاب کرده و بین دو موضوع تست A/B یا تست آ ب میگیرید.
برای مثال می خواهید به ۵۰۰ نفر ایمیل بزنید و باید بدانید که با انتخاب کدام موضوع میتوانید بیشترین نرخ باز شدن (Open Rate) ایمیل را داشته باشید. تست A/B را بین ۲۰ درصد از تعدادی که مد نظر دارید انجام دهید، به این صورت که از بین ۵۰۰ نفر باید در نظر گرفته و برای این ۱۰۰ نفر به ۵۰ نفر موضوع «A» و به ۵۰ نفر موضوع «B» را ارسال کنید. توجه داشته باشید که شما باید از یک ایمیل به کاربرانتان پیام ارسال کنید. بعد از ارسال پیام به ۱۰۰ نفر بررسی میکنیم که کدام یک از دو گروه بیشتر بازدید داشته اند. و بعد از دو الی سه ساعت بعد بررسی کرده و به این نتیجه می رسید که به ۵۰ نفر که ایمیل را زده بودید، بازدید بیشتری داشته است. فرض را بر این قرار می دهیم که تست A برنده شده و به ۴۰۰ نفر دیگر از نفرات انتخابی ایمیل A ارسال می کنیم.و درواقع ایمیل B نرخ باز شدن کمتری داشته پس دیگر از آن استفاده نمی کنیم.
این مثال یک مثال ساده از آب تست در ایمیل مارکتینگ بود، تست A/B بسیار کاربردی است و درواقع شما میتوانید از کاربر بیشتر بدانید و هم اینکه کمپین بهتری داشته باشید.
در کالج تپسل بخوانید! محتوای ویروسی و نکات کلیدی در تولید آن
مثال تست A/B در شبکه تبلیغاتی
کار جذابی که در شبکه های تبلیغاتی انجام میشود هم این تست A/B است که انجام میشود.برای مثال در کمپینهای تبلیغات همسان مدیااد تست A/B صورت میگیرد تا رفتار کاربران نسبت به محتوای تبلیغاتی بررسی شود.
تبلیغات آنلاین در وبسایتهای ایرانی
اگر قصد تبلیغ کسبوکار خود در سراسر وبسایت های ایرانی را دارید، شبکه تبلیغات دیجیتال مدیا اد به شما کمک میکند تا ترافیک باکیفیتی از متنوع ترین وبسایت ها را تجربه کنید.
برای این کار دو موضوع را برای محتوای تبلیغ همسان خود در نظر گرفته برای مثال متن دو تبلیغ همسان را یکسان در نظر میگیریم ولی تصویر هر دو را تغیر میدهیم. این تبلیغ به طور همزمان در کنارهم در وب سایتهای مختلف منتشر شده و بعد از چند ساعت متوجه می شوید که کدام یک کلیک بیشتری خورده است.
در مثال زیر دو متن همسان با تصاویر متفاوت برای یک کمپین آموزش پیانو در پلتفرم تبلیغات همسان مدیااد داشتیم که تصویر سمت راست ۳۸ درصد کلیک بیشتری نسبت به تصویر سمت چپ داشته است.
تست ab
در لندینگ پیج هم همینطور یعنی اگر شما بخواهید یک لندینگ پیج انتخاب کنید مثلاً اگر روی دکمه ها شک دارید که آیا دکمه آبی باشد بهتر است یا قرمز، برای این کار میتوانید از تست A/B بگیرید. برای یک سری از کاربرها لندینگ a و برای یک سری دیگر از کاربرها لندینگ b را ارسال میکنید و بعد از مدت بررسی می بینید که چند نفر روی دکمه آبی و چندنفر روی دکمه قرمز کلیک کرده اند به همین راحتی رنگ دکمه خود را انتخاب میکنید.درواقع به همین راحتی کار خود را به جلو ببرید!
تبلیغ در فضای وبسایتهای معتبر ایرانی در مدیااد
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
معرفی ابزار گوگل برای تست A/B
گوگل اپتیمایز
با کمک ابزار گوگل اپتیمایز (google optimize) شما میتوانید روی یک لندینگ پیج این تست را انجام دهید.این ابزار به شما میگوید که چگونه میتوانید لندینگ پیج خود را بهینه کنید و شما روی دکمه های مختلف آب تست می گیرید و به یک سری از مخاطبانی که به سایت شما می آید رنگ آبی و به سری دیگر رنگ قرمز را نشان می دهد و کار کردن با این ابزار بسیار ساده است چون نیاز به کدزنی ندارید و به شما این امکان را میدهد که لندینگ خود را بهراحتی بهینه کنید و کمپین بهتری داشته باشید.
مثالی از تست A/B در لندینگ پیج
فرض کنید سه نسخه از یک لندینگپیج را برای تست A/B طراحی میکنیم و در شرایطی مشابه کمپین را راهاندازی میکنیم. نتایج زیر به دست می آید.
۲۵% نرخ تبدیل
۳۲% نرخ تبدیل
۱۹% نرخ تبدیل
در کالج تپسل بخوانید! چگونه یک دیجیتال مارکتر موفق شویم؟
لندینگپیج دوم از همه بهینهتر است و برنده تست است. در نتیجه از لندینگپیج دوم در راهاندازی کمپین اصلی استفاده میکنیم. از تست A/B برای ارزیابی صفحههای وبسایت هم استفاده میشود. مخصوصا صفحههایی که در آنها conversion رخ میدهد.
تست A/B مفهوم ساده ای دارد ولی آزمایش کردن آن میتواند کمی زمانبر باشد اما بسیار اثربخش بوده و میتواند کاربردی باشد.
اینفوگرافیک تست A/B برای بهینه سازی سایت
این اینفوگرافیک را وجیهه جمشیدی عزیز ترجمه و گردآوری کردند.
اینفوگرافیک تست A/B
اگر قادر به مشاهده تصویر نیستید، در ادامه مطلب میتوانید متن اینفوگرافیک را بخوانید:
راهکارهای تست A/B برای بهینه سازی وبسایت
آزمون چندمتغیره
آزمون چندمتغیره امکان تست چند متغیر را به صورت همزمان فراهم میکند. با تست چندمتغیره میتوانید عملکرد قسمتهای مختلف سایت را بررسی کنید و ترکیب با بهترین نتیجه را استفاده کنید.
چرا باید از تست A/B استفاده کنیم؟
در بررسی ۵۰۰ شرکت تنها ۱۷% از آنها از تست A/B استفاده میکنند. تست A/B کمک میکند که از بین مراجعهکنندگان به سایت، بیشترین مشتریان و مخاطبین را جذب کنید.
تاثیر استفاده از تست A/B در صنعت
مدیا
بازدید از صفحه: ۲۹%
تعامل مخاطبین: ۱۴%
تجارت الکترونیک
تعامل خریدار: ۱۳%
درآمد: ۲۱%
سرویس SAAS
بازدید از صفحه: ۲۹%
تعامل مشتریان: ۱۷%
تست و بهینهسازی مداوم بر خروجیهای کسبوکار موثر است و باعث افزایش آن میشود.
درآمد
ثبتنام
دانلودها
محتوای تولیدشده کاربران
کمک مالی
۱۵ مرحله برای تست موفق کمپین
برای تستها برنامه مشخص داشته باشید.
شاخص قابل اندازهگیری برای نرخ تبدیلها تعریف کنید.
صفحههای وبسایت را بر اساس پتانسیل رشد و اهمیت اولویتبندی کنید.
المانهای مورد بررسی در تست را مشخص کنید.
برای هر المان، حالتهای مختلف را مشخص کنید.
با بررسی المانها بین تست چندمتغیره و تکمتغیره انتخاب کنید.
ترافیک و نرخ تبدیل وبسایت را قبل از تست اندازهگیری کنید.
شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs) را مشخص کنید.
هدف خود را برای شاخصها تعیین کنید.
تعداد سناریوهای تست را مشخص کنید.
زمان مناسب برای راهاندازی تست را تعیین کنید.
سناریوهای مختلف تست را اجرا کنید.
نتایج را اندازهگیری کنید.
براساس اطلاعات بهدستآمده سایت را آپدیت کنید.
تستهایی برای بررسی تصمیمهای گرفتهشده انجام دهید.
المانهای مهم صفحه وبسایت برای تست A/B
عنوان صفحه
دکمه CTA
تصاویر
جایگاهیابی منحصربهفرد برای فروش
کپیرایتینگ
فونت و شکل نوشتهها
اندازه فرم
رنگ
۱۲ اشتباه متداول در تست A/B که باید از آنها دوری کنید.
برنامهریزی نادرست یا نداشتن برنامه مشخص در تستهای متوالی
ترافیک پایین صفحات وبسایت در تست A/B
بررسی چندین المان در یک تست
نادیده گرفتن معیارهای دیگر در نتیجه تستها
عدم ثبت و ذخیره تستهای موفق انجام شده
انتخاب نادرست KPI و اهداف برای صفحات وبسایت
انجام تست در تعداد دفعات بسیار زیاد
انجام تست با متغیرهای کوچک و نادیدهگرفتن متغیرهای بزرگتر و موثرتر
عدم اندازهگیری کلی قیف بازاریابی در انجام تست
عدم تست صفحه سایت بعد از تصمیمگیری
در نظرگرفتن نکاتی که در صفحه سایت قابل پیادهسازی نیست
تست نکات کماهمیتی که قابل کمیسازی نیست
مهلت مجدد ثبت نام کارشناسی ارشد 1400