در این مقاله قصد دارم در مورد مفهوم Ad Mediation، اهمیت و چگونگی کارکرد آن و اینکه چرا توسعهدهندهها و صاحبان اپلیکیشن باید به این سمت بروند صحبت کنم.
یکی از رایجترین و مهمترین راههای درآمدزایی اپلیکیشنهای موبایل، استفاده از تبلیغات است. صاحبان اپلیکیشن همواره سعی میکنند تا با نمایش تبلیغات گرانتر در فضای تبلیغاتی خود درآمد خود را افزایش دهند. در این بین پلتفرمها و شبکههای تبلیغاتی انتخاب مناسبی برای صاحبان اپلیکیشن هستند. چرا که با برندهای بسیاری کار میکنند و تبلیغات آنها را نمایش میدهند. بنابراین اپلیکیشنها میتوانند با اتصال به شبکههای تبلیغاتی به تعداد زیادی تبلیغ دسترسی داشته باشند. این تبلیغات با توجه به قیمتی که برندها حاضرند بپردازند با همدیگر رقابت کرده و در بهترین اپلیکیشنها نمایش داده میشوند.
یکی از کارهایی که توسعهدهندهها برای افزایش درآمد انجام میدهند، استفاده از چندین شبکهی تبلیغاتی است. توسعهدهندهها با استفاده از چندین شبکه سعی میکنند تا بهترین آنها را به ترتیب اولویت پیدا کنند و به ترتیب از آنها استفاده کنند. اما مشکل زمانی ایجاد میشود که تعداد این شبکههای تبلیغاتی زیاد میشود و دیگر عملا تنظیم دستی آنها غیرممکن میشود. اینجاست که مفوم Ad Mediaiton مطرح میشود.
Ad Mediation یک راهکار برای درآمدزایی از تبلیغات است که به توسعهدهندهها اجازه میدهد که شبکههای تبلیغاتی مختلف را به صورت یکجا و تنها به وسیلهی یک SDK مدیریت و بهینهسازی کنند. اینکار بستری را فراهم میکند که شبکههای تبلیغاتی مختلف با هم رقابت کنند و در نهایت بهترین شبکهی تبلیغاتی برای نمایش تبلیغات در اپلیکیشن به صورت اتوماتیک انتخاب شود.
Ad Mediation چگونه کار میکند؟
وقتی که کاربر اپلیکیشن را باز میکند و درخواستی برای نمایش تبلیغات فرستاده میشود، پلتفرم Ad Mediation اطلاعات کاربر را دریافت میکند. بعد از آن موتور بهینهسازی مشخص میکند که کدام شبکهی تبلیغاتی میتواند با بیشترین درآمد درخواست تبلیغاتی فرستاده شده را جواب بدهد و در نهایت بهترین تبلیغ در اپلیکیشن نمایش داده میشود.
در تصویر زیر ۳ شبکهی تبلیغاتی را در نظر بگیرید که هرکدام میزان eCPM (درآمد موثر هزاره) مختلفی در طول روز دارند.
درآمد موثر هزاره 3 شبکه تبلیغاتی
یک Ad Mediation که این سه شبکه را در خود تجمیع کرده است در هر زمان بهترین eCPM را از بین این سه شبکهی تبلیغاتی انتخاب میکند و تبلیغات آن را نمایش میدهد. (خط قرمز نشاندهندهی درآمد موثر هزارهی Ad Mediaiton است.)
چرا باید از Ad Mediation استفاده کرد؟
Ad Mediation ممکن است زمان بیشتری را صرف ارسال درخواست برای نمایش تبلیغات کند اما دلایل مختلفی برای استفاده از Ad Mediation وجود دارد که به برخی از آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد:
مهمترین دلیل استفاده از Ad Mediation به حداکثر رساندن درآمد است. اتصال به چندین شبکهی تبلیغاتی و زیاد بودن تقاضا برای جایگاه تبلیغاتی شما درآمد شما را افزایش میدهد.
۲-حداکثر کردن درصد وجود تبلیغ (fill-rate)
درصد وجود تبلیغ یا fill-rate نسبت تعداد تبلیغهایی است که نمایش داده میشود به درخواستهایی که برای نمایش تبلیغ داده میشود.(Impressions/Requests) وقتی یک اپلیکیشن برای دریافت تبلیغ به هر شبکهی تبلیغاتی درخواست میفرستد، این درخواست لزوما جواب مثبت در پی ندارد و ممکن است هیچ تبلیغی نمایش داده نشود، چرا که آن شبکهی تبلیغاتی در آن زمان تبلیغی برای نمایش دادن ندارد.
اما اگر اپلیکیشنها از Ad Mediation استفاده کنند و به چندین شبکهی تبلیغاتی وصل شوند، شانس وجود تبلیغ بسیار بالا میرود و از بین همهی این شبکهها به احتمال زیاد تبلیغی برای نشان دادن به کاربر شما با توجه به موقعیت جغرافیایی او وجود دارد.
فراموش نکنید که درصد وجود تبلیغ موضوع مهمی است که باید حتما به آن توجه داشته باشید. چرا که اگر این مقدار کمتر از صد درصد باشد، شما از تمام ظرفیت تبلیغاتی خودتان استفاده نمیکنید.
۳-اتوماتیک بودن ترتیب نمایش تبلیغات
اگر شما از بیشتر از یک شبکهی تبلیغاتی استفاده میکنید، احتمالا به صورت دستی ترتیب نمایش تبلیغات از هر شبکهی تبلیغاتی را تنظیم میکنید. یعنی بر اساس تجربه یا حرف دیگران مثلا مشخص میکنید که اول تبلیغات شبکهی تبلیغاتی x پخش شود و بعد از آن شبکهی تبلیغاتی y و … ولی از کجا معلوم که شبکهی تبلیغاتی x همواره بهترین نرخ را داشته باشد؟
حقیقت این است که میزان درآمد هر شبکهی تبلیغاتی در طول زمان و در موقعیتهای جغرافیایی مختلف بسیار پویاست و مدام در حال تغییر است. به همین دلیل است که Ad Mediation دارای سیستم بهینهسازی اتوماتیک است که با استفاده از الگوریتمهای مختلف در لحظه بهترین شبکهی تبلیغاتی را انتخاب کند و تبلیغات آن را نمایش دهد. اینطوری توسعهدهنده میتواند مطمئن باشد که همواره بهترین شبکهی تبلیغاتی برای نمایش تبلیغ انتخاب میشود.
درآمدزایی خودکار از تبلیغات درون اپلیکیشن
پیادهسازی تعداد زیادی SDK و تلاش برای مدیریت آنها یکی از معضلات توسعهدهندههاییست که بیشتر از یک SDK استفاده میکنند. با استفاده از Ad Mediation میتوانید همهی شبکههای تبلیغاتی را فقط در یک SDK داشته باشید. اینطوری اپلیکیشن سریعتری دارید و وقت کمتری را برای برنامهنویسی صرف میکنید.
وضعیت Ad Mediation در ایران چگونه است؟
در ایران تمام توسعهدهندههایی که از چند SDK در اپلیکیشنهای خود استفاده میکنند، معمولا مدیریت این SDKها و بهینهسازی درآمد خود را به صورت دستی انجام میدهند و اینکار در حالی که ممکن است درآمد را حداکثر نکند، هم باعث هدررفت زمان و هم دردسر بیشتر برای توسعهدهندهها میشود. تپسل با علم به این موضوع و در جهت کمک به توسعهدهندگان ایرانی Ad Mediation خود را با نام تپسل پلاس عرضه کرده است. اطلاعات بیشتر در رابطه با درآمد دلاری از اپلیکیشن را میتوانید از صفحه تپسل پلاس دریافت کنید.
تکنولوژی تبلیغات دیجیتال؛ از رسانه تا برند